Rijk betaalt mee aan elektrificatie Maaslijn | – Limburg Today – Toeristisch en recreatief nieuws

Maastricht-Aachen Airport
20-04-2019, 18:48
 

Zonnig
23°C
gevoelstemperatuur: 22°C
luchtdruk: 1030 mb
vochtigheid: 26%
windsnelheid: 2 bft NO
UV-Index: 2
zonsopgang: 06:33
zonsondergang: 20:40
Meer verwachtingen...
 
19-06-2014
Deel dit op:

Rijk betaalt mee aan elektrificatie Maaslijn

DEN HAAG – Staatssecretaris Wilma Mansveld trekt € 30,25 miljoen uit voor de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Ook neemt het Rijk de extra kosten (€ 31,2 miljoen) voor beheer en onderhoud van het gehele spoor voor haar rekening.

Openbaar vervoergedeputeerde Patrick van der Broeck is blij met de toezegging. “Zonder dit geld konden de plannen van de Maaslijn tot 2031 in de ijskast.” De Provincie Limburg steekt zelf € 35,75 miljoen in de bovenleiding. De totale kosten voor de elektrificatie zijn ongeveer € 99 miljoen. Een deel van het bedrag moet ook worden betaald door de andere regio’s. Het is nog niet duidelijk hoeveel geld de andere organisatie precies betalen. Deze elektrificatie maakt onderdeel uit van een totale investering van ongeveer € 175 miljoen in de Maaslijn. Gedeputeerde Van der Broeck vervolgt: “Met een elektrische Maaslijn kunnen we de reiziger meer en snellere verbindingen bieden. Naast een bovenleiding investeren we ook in infrastructurele verbeteringen bij Roermond, Cuijck en Grubbenvorst (station Greenport Venlo). Dat doen we samen met het Rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.”

Verdere groei in de toekomst
Ook gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant is te spreken over de bijdrage van het Rijk: “Een betere en snellere verbinding op de Maaslijn is ook voor Brabantse reizigers van groot belang. Zeker het Brabantse deel van de Maaslijn is drukbezet en een verbetering van de verbinding biedt volgens ons volop mogelijkheden voor verdere groei in de toekomst. Dat is ook de reden dat wij als provincies stevig hebben gelobbyd voor elektrificatie van deze succesvolle verbinding. Ik ga voorstellen om het Brabantse deel van € 17,2 miljoen ook beschikbaar te stellen.”

De Maaslijn is de drukst bereden regionale spoorlijn van Nederland. De Maaslijn heeft bewezen een voor de regio essentiële verbinding te zijn die ook en vooral in de context van de arbeidsmarktontwikkeling, zorgmogelijkheden en studiekeuzemogelijkheden van onschatbare waarde is voor de regio.

Structureel oplossen
Vaak is de trein nu genoodzaakt, vanwege de beperkte capaciteit, om reizigers achter te laten op het perron. Elektrificatie zal deze ronduit onwenselijke situatie structureel oplossen. Ook de kansen tot aanhaking aan prestigieuze projecten als Greenport Venlo, Brainport Eindhoven en Healthvalley Nijmegen-Arnhem wordt voor de regio Noord-Limburg significant versterkt wanneer de Maaslijn up to date is volgens de maatstaven van de 21e eeuw. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck is het meer dan dat. “Elektrificatie maakt het niet enkel mogelijk om meer treinstellen in te zetten, maar biedt ook in het oog springende voordelen op gebied van reizigerscomfort, milieubelasting en geluidsoverlast. Elektrificatie werkt sneller en zal zich op termijn, vanwege de besparing op dieselverbruik, duurzaam terugverdienen.”

Gedeputeerde Van der Broeck verwacht dat met behulp van de elektrificatie ook een sneltrein kan rijden. Deze sneltrein stopt op minder stations en levert een reistijdwinst van een half uur op. De bovenleiding moet in 2020 gereed zijn.

Staatssecretaris Wilma Mansveld trekt € 30,25 miljoen uit voor de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Ook neemt het Rijk de extra kosten (€ 31,2 miljoen) voor beheer en onderhoud van het gehele spoor voor haar rekening.

Openbaar vervoergedeputeerde Patrick van der Broeck is blij met de toezegging. “Zonder dit geld konden de plannen van de Maaslijn tot 2031 in de ijskast.” De Provincie Limburg steekt zelf € 35,75 miljoen in de bovenleiding. De totale kosten voor de elektrificatie zijn ongeveer € 99 miljoen. Een deel van het bedrag moet ook worden betaald door de andere regio’s. Het is nog niet duidelijk hoeveel geld de andere organisatie precies betalen. Deze elektrificatie maakt onderdeel uit van een totale investering van ongeveer € 175 miljoen in de Maaslijn. Gedeputeerde Van der Broeck vervolgt: “Met een elektrische Maaslijn kunnen we de reiziger meer en snellere verbindingen bieden. Naast een bovenleiding investeren we ook in infrastructurele verbeteringen bij Roermond, Cuijck en Grubbenvorst (station Greenport Venlo). Dat doen we samen met het Rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.”

Verdere groei in de toekomst
Ook gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant is te spreken over de bijdrage van het Rijk: “Een betere en snellere verbinding op de Maaslijn is ook voor Brabantse reizigers van groot belang. Zeker het Brabantse deel van de Maaslijn is drukbezet en een verbetering van de verbinding biedt volgens ons volop mogelijkheden voor verdere groei in de toekomst. Dat is ook de reden dat wij als provincies stevig hebben gelobbyd voor elektrificatie van deze succesvolle verbinding. Ik ga voorstellen om het Brabantse deel van € 17,2 miljoen ook beschikbaar te stellen.”

De Maaslijn is de drukst bereden regionale spoorlijn van Nederland. De Maaslijn heeft bewezen een voor de regio essentiële verbinding te zijn die ook en vooral in de context van de arbeidsmarktontwikkeling, zorgmogelijkheden en studiekeuzemogelijkheden van onschatbare waarde is voor de regio.

Structureel oplossen
Vaak is de trein nu genoodzaakt, vanwege de beperkte capaciteit, om reizigers achter te laten op het perron. Elektrificatie zal deze ronduit onwenselijke situatie structureel oplossen. Ook de kansen tot aanhaking aan prestigieuze projecten als Greenport Venlo, Brainport Eindhoven en Healthvalley Nijmegen-Arnhem wordt voor de regio Noord-Limburg significant versterkt wanneer de Maaslijn up to date is volgens de maatstaven van de 21e eeuw. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck is het meer dan dat. “Elektrificatie maakt het niet enkel mogelijk om meer treinstellen in te zetten, maar biedt ook in het oog springende voordelen op gebied van reizigerscomfort, milieubelasting en geluidsoverlast. Elektrificatie werkt sneller en zal zich op termijn, vanwege de besparing op dieselverbruik, duurzaam terugverdienen.”

Gedeputeerde Van der Broeck verwacht dat met behulp van de elektrificatie ook een sneltrein kan rijden. Deze sneltrein stopt op minder stations en levert een reistijdwinst van een half uur op. De bovenleiding moet in 2020 gereed zijn.


Ook in het nieuws


Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Google PlusVisit Us On YoutubeVisit Us On Linkedin