KERKRADE – Vanochtend heeft wethouder Caroline Szalata (Jeugd) het project “Toekomst van Kerkrade” officieel afgetrapt. Zij heeft de leerlingen van groep 8 van basisschool St. Ursula begeleid naar de start van hun Duurzame Ontdektour in Discovery Center Continium te Kerkrade. Het project, waarin basisschoolleerlingen uit Kerkrade aan de slag gaan met duurzaamheid wordt, in opdracht van de Gemeente Kerkrade, uitgevoerd door het Continium.
De leerlingen maken gedurende het project kennis met bestaande duurzame initiatieven in Kerkrade en ontwerpen zelf een wijk van de toekomst. Het project start nu voor het eerst en wordt ook de komende twee jaar nog uitgevoerd.
Gemeente Kerkrade heeft het Continium opdracht gegeven een duurzaamheidsproject voor basisschoolleerlingen in te vullen en uit te voeren. Wethouder Szalata: “De gemeente Kerkrade vindt het belangrijk om onze jongste inwoners ervan bewust te maken dat zij zelf een steentje kunnen bijdragen aan duurzaamheid in onze gemeente en dat dit thema niet per se alleen met energie te maken heeft, maar bijvoorbeeld ook met verkeer of andere maatschappelijke voorzieningen.” De gemeente financiert het project dan ook voor de scholen, zodat kosten geen drempel vormen voor deelname. Elf Kerkraadse basisscholen hebben zich aangemeld voor het project.
Tijdens het project doorlopen de leerlingen een aantal onderdelen. Ze starten met een bezoek aan Discovery Center Continium, waar ze een Duurzame Ontdektour ondernemen en er zo achter komen wat duurzaamheid is. In een ludieke film zien ze welke duurzame ontwikkelingen er op dit moment al zijn binnen de gemeente Kerkrade. In een individuele onderzoeksopdracht onderzoeken de leerlingen vervolgens het energieverbruik in hun eigen omgeving; of het nu gaat om de lantaarnpalen in de straat of de herkomst van de spijkerbroeken, die zij in hun kast hebben hangen. Een bezoek aan de Wijk van Morgen, onderdeel Zuyd Hogeschool, op het Avantis Science and Business Park behoort ook tot het project. Hier krijgen de leerlingen een rondleiding en krijgen ze informatie over duurzaam bouwen in de toekomst. Deze informatie komt goed van pas bij de afsluitende opdracht: ontwerp klassikaal de wijk van de toekomst. De groep mag dit geheel naar eigen inzicht uitwerken, waarbij wel bepaalde richtlijnen gelden. Aan het ontwerpen van de wijk is ook een wedstrijd verbonden. De door de groepen ontworpen wijken worden begin juni geëxposeerd.
De vorderingen van iedere groep zijn te volgen via de website www.toekomstvankerkrade.nl, waarop de leerlingen zelf verslag uitbrengen van hun deelname aan het project.