MAASTRICHT – Sinds afgelopen mei – toen de laatste schep grond uit de bouwkuip werd gehaald – werken de twee betontreinen in hoog tempo naar elkaar toe. Zo kon begin juli voor de eerste keer een caravan door de A2-tunnel rijden. En nog maar een paar weken geleden stortten de tunnelbouwers van Avenue2 het laatste stukje dak voor de onderste tunnelbuizen.
Terwijl team tunnel de ene na de andere mijlpaal bereikt, is een ander team nog maar het begonnen met de volgende klus: de afbouw van het betonnen tunnelcasco.
Team afbouw
De A2-tunnel gereedmaken voor verkeer: dat is de taak van team afbouw. Onder leiding van Joris Beerepoot en Arend Eikelboom is het team afgelopen maanden druk bezig geweest met planning en voorbereiding. Want er moet nog heel veel werk verzet worden voordat verkeer door de A2-tunnel kan rijden. Het begin is er, in de bouwkuip bij Europaplein. Zo zijn in het middentunnelkanaal inmiddels een deel van de vloeren voor de vlucht- en dienstgangen aangebracht. En in de tunnelbuizen en bij de tunnelmonden zijn de eerste zogenaamde barriers gestort. In de bouwkuip bij Geusselt is het eerste afbouwwerk nog maar net begonnen. Dat betekent dat nu twee 'afbouwtreinen' van zuid naar noord – en omgekeerd – naar elkaar toe werken.
Het komende jaar, tot in het voorjaar van 2015, is team afbouw er druk mee, want pas als het asfalt in de tunnelbuizen ligt, zit de klus erop. Bent u benieuwd welke klussen team afbouw te wachten staan?
We hebben de belangrijkste voor u op een rijtje gezet, van middentunnelkanaal tot en met tunnelmonden. Tussen de tunnelbuizen – zowel in de onderste (A2) als de bovenste (N2) buizen – ligt een kleine tunnel: het zogenaamde middentunnelkanaal. Beide middentunnelkanalen zijn verdeeld in een dienstgang (bovenin) en een vluchtgang (onderin). In de dienstgang liggen de kabels waarmee de technische installaties van de tunnel met elkaar en met de verschillende ruimtes in de Dienstengebouwen worden verbonden. En als dat nodig is kunnen weggebruikers via de vluchtgang van het middentunnelkanaal veilig op weg naar één van de uitgangen, bij de tunnelmonden van Geusselt of Europaplein.
Roostervloeren
Team afbouw begint met het aanbrengen van de vloeren in het middentunnelkanaal: twee vloeren per tunnelbuis. De onderste vloer – voor de vluchtgang – bestaat uit dichte, stalen vloerplaten. De bovenste vloer – de dienstvloer – krijgt stalen roosterplaten.
Deuren
Elke 100 meter brengen we een vluchtdeur aan, die toegang geeft tot het middentunnelkanaal. Zo kunnen weggebruikers als dat nodig is snel de veilige ruimte van het middentunnelkanaal bereiken. Bij de tunnelmonden – de uitgangen van het middentunnelkanaal – brengen we gewone (kop)deuren aan. In de tunnelbuizen plaatsen we schuifdeuren, die tot 90 centimeter breed opengaan. Ook in de vier tunnelbuizen moet team afbouw nog hard aan het werk. Van betonreparaties tot asfalteren: daar zitten nog heel wat afbouwklussen tussen:
Betonreparaties
Team afbouw inspecteert – samen met toekomstige tunnelbeheerder Rijkswaterstaat – de binnenkant van de tunnelbuizen. Moot voor moot wordt onder de loep genomen en waar nodig gerepareerd. Zo worden eventuele scheurtjes gedicht en lekkages in de toekomst voorkomen en oogt de A2-tunnel bij oplevering strak en fris.
Hittewerende bekleding
In het plafond van de tunnelbuizen zitten de hittewerende platen er al. Die zijn grotendeels al vóór de betonstort met schroeven en al geplaatst en met het beton voor tussenvloeren en tunneldaken meegestort. Dat geldt ook voor het bovenste deel van de tunnelwanden. Maar er zijn méér hittewerende platen nodig: bijvoorbeeld in het middentunnelkanaal waar de dienstgang bij de vluchtdeuren aan de onderzijde beschermd moet zijn. Zo lopen de tunnelsystemen geen beschadigingen op als er onverhoopt brand ontstaat. Ook de hulpposten, die om de 50 meter zijn ingebouwd, krijgen aan de achterzijde een hittewerende bekleding. Barriers In de vier tunnelbuizen storten we meer dan 19 kilometer barriers: kleine, lage wandjes die auto’s keren die tegen de tunnelwanden aan rijden, of van de weg raken. De barriers komen aan weerszijden van de vier tunnelbuizen en bij de tunnelmonden, langs binnen- én buitenwanden.
Afvoerputten
Onder de A2-tunnel liggen twee waterkelders; de grootste bevindt zich bij Geusselt, de waterkelder bij Oranjeplein is een maatje kleiner. De waterkelders zijn vooral bestemd voor de opvang van regenwater. Maar de verschillende compartimenten van de waterkelders zijn ook goed berekend op de opvang van andere vloeistoffen. Voor de afvoer leggen we tal van putten aan die uitmonden in een buizenstelsel onder het middentunnelkanaal. Het buizenstelsel zorgt voor een snelle afvoer van vloeistoffen naar de waterkelders. Omdat de putten en putdeksels straks naadloos moeten aansluiten op het wegdek van de A2-tunnel, maakt team Afbouw eerst zogenaamde ‘opstortjes’: betonnen randjes rondom de putten, die ervoor zorgen dat de putdeksels op de juiste hoogte liggen.
Wegfundering van beton
De betonnen tunnelvloeren zijn nu nog helemaal horizontaal. Maar horizontale vloeren zijn niet comfortabel en veilig voor verkeer. Daarom krijgt elke tunnelvloer een betonnen wegfundering, die in een wigvorm wordt gestort (zie afbeelding hiernaast). Dat noemen we ook wel een 'uitvullaag'. Zo maken we een wegfundering voor een schuin wegdek, dat de bochten van de A2-tunnel volgt. Bovendien zorgt het schuine wegdek voor een goede afwatering naar de afvoerputten. Dat geldt overigens niet alleen voor het wegdek in tunnels: ook het wegdek van gewone wegen loopt schuin af. Omdat ook beton uitzet en krimpt, afhankelijk van de buitentemperatuur, komt tussen elke tunnelmoot een kleine onderbreking in de wegfundering. Zo hebben de betonnen vloeren straks voldoende bewegingsruimte.
Asfalteren
Dat is de laatste klus die onder ‘afbouw’ valt en een specialiteit van team GWW (Grond-, Weg- en Waterbouw). Het is dan ook team GWW dat het asfaltwerk in de A2-tunnel op de schouders neemt. Een wegfundering is niet meer nodig: het asfalt komt direct op de betonnen wegfundering. Als de betonnen ruwbouw gereed is, verdwijnt het grootste gedeelte van de A2-tunnel onder de grond. Alleen de tunnelmonden bij Geusselt en Europaplein blijven duidelijk zichtbaar. De mannen van team afbouw zorgen ook hier voor een stukje afwerking. Dat begint met een anti graffiticoating, De coating voorkomt graffiti niet, maar zorgt er wel voor dat deze weer goed verwijderd kan worden.
Uitgangen middentunnelkanaal
Het middentunnelkanaal loopt door van Europaplein tot en met Geusselt en is bij de tunnelmonden duidelijk herkenbaar door de oplopende wanden. Een dak zit hier nog niet op, maar dat gaat veranderen: met betonnen afdekplaten werken we de wanden netjes af. Een deur zorgt voor het laatste stukje sluitwerk en leidt naar een betonnen voetpad, midden tussen de in- en uitritten.
Hekken en leuningen
Langs een deel van de tunnelmonden brengt team afbouw hekwerken en/of leuningen aan. De hekken en leuningen komen niet overal, maar wel langs – bijvoorbeeld – het voetpad dat van en naar de in- en uitgangen van het middentunnelkanaal leidt.
A2-trekvogelmotief
De afwerking voor de A2-tunnelmonden start binnenkort. Met metalen vormen brengt team afbouw het trekvogelmotief aan op de wanden van de toeritten. Het trekvogelmotief is typerend voor het routeontwerp langs de hele A2. Vogelvormen vormen een golvende bies met het verkeer mee van noord naar zuid (en terug). De grote tunnelmond bij Geusselt krijgt een extra Maastrichts tintje door de toevoeging van een afbeelding van een Mosasaurus.
Fotografie: Reen van Beek, Bjorn Vink en Bert Janssen
Bron: www.a2maastricht.nl