VVV-kantoren worden steeds zeldzamer in Nederlandse dorpen en kleinere steden. Dit jaar sloten 28 vestigingen van de ruim 125 jaar oude toeristenorganisatie hun deuren. De toeristenkantoren in dorpscentra worden ingeruild voor informatiepunten in winkels, musea en bibliotheken.
Bezuinigingen bij gemeenten en het veranderende consumentengedrag dwingen VVV-franchisenemers tot deze stap, zegt Paul van Harten van koepelorganisatie VVV Nederland. De veelal niet-commerciële stichtingen die de VVV-kantoren exploiteren, zijn grotendeels afhankelijk van gemeentelijke subsidies. ‘Het is voor stichtingen in kleine dorpen te duur om een groot kantoor open te houden’, zegt Van Harten. ‘Bovendien oriënteren toeristen zich steeds meer online. We helpen exploitanten van VVV-kantoren om ook daar actief te worden.’
In Nederland zijn er 200 VVV-kantoren. In de periode 2008-2011 gingen er per saldo zeven winkels dicht. In de eerste helft van 2012 verviervoudigde dit aantal. VVV Nederland verwacht dat de komende maanden minimaal nog eens zeven vestigingen hun deuren sluiten.
Het aantal unieke bezoekers op VVV-websites is sinds 2008 flink gestegen. Van Harten gelooft dat een website en fysieke locaties elkaar versterken. ‘Door prominenter aanwezig te zijn online, weten mensen ons in de straat ook gemakkelijker te vinden. Het stijgend aantal kantoor- en websitebezoekers laat dat zien.’ Dat er steeds meer internetaanbieders van toeristeninformatie komen, vindt Van Harten geen zorgelijke ontwikkeling.
Bron: De Volkskrant