MAASTRICHT – Ruim 10.000 ton asfalt, 25.000 vierkante meter nieuwe weg, circa 100 verkeersborden, 900 meter vangrail, 4 verkeersregelautomaten en meer dan 100 verkeerslussen. Donderdagavond 24 juli zijn de nieuwe wegverbindingen bij knooppunt Kruisdonk – even ten noorden van Maastricht – open gegaan voor verkeer.
Voor de samenwerkende overheden Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht en Meerssen en Provincie Limburg én bouwer Avenue2 is dit een mijlpaal binnen het totale project A2 Maastricht. Dankzij de vernieuwde infrastructuur neemt de verkeersdruk in Meerssen (afrit 51 van de A2) en gedeeltelijk bij kruispunt Geusselt af vóór de openstelling van de A2-tunnel, die eind 2016 is voorzien.
Meer mogelijkheden voor verkeer
Dankzij de nieuwe situatie bij knooppunt Kruisdonk kan verkeer nu:
• gemakkelijk en snel van de A2 naar de A79 rijden en andersom
• rechtstreeks van de A2/A79 naar bedrijventerrein Beatrixhaven
• vanuit Beatrixhaven naar de A2/A79 richting noorden (Eindhoven/Heerlen)
• via nieuwe afritten van de A2 en A79 naar Rothem, Amby, Meerssen en Bunde.
Nieuwe afritten A2 en A79
Automobilisten kunnen voortaan gebruik maken van twee nieuwe afritten:
• afrit 52 van de A2: voor verkeer vanuit het noorden naar bedrijventerrein Beatrixhaven en P+R Noord (Maastricht-Noord), Valkenburg/Heerlen (A79) of naar de wijken Rothem of Amby
• afrit 1 van de A79: voor verkeer vanuit Maastricht naar Amby, Rothem, bedrijventerrein Beatrixhaven, Meerssen of Bunde.
Tips voor weggebruikers
Voor automobilisten is een nieuwe situatie altijd even wennen. Het advies is dan ook om niet op de ‘automatische piloot’ te rijden, goed op de borden te letten en het navigatiesysteem uit te zetten. Daarnaast vragen we u extra te letten op het (onverwachtse) rijgedrag van anderen. U kunt ook voorbereid de weg opgaan. Door op de afbeelding hiernaast te klikken, komt u uit bij een pagina met verschillende routekaartjes.
Nog niet alle infrastructuur is af
Nog niet alle infrastructuur bij knooppunt Kruisdonk en de nieuwe verbindingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven is klaar. Om de nieuwe verbindingen nu al open te kunnen stellen, is gewerkt met een aantal tijdelijke systemen en voorzieningen, zoals tijdelijke masten met verkeerslichten en tijdelijke openbare verlichting. Dat is buiten goed te zien. Later dit jaar wordt dit tijdelijk materiaal vervangen door definitief materiaal.
Bovendien trekt de gemeente Maastricht de nieuwe verbindingsweg naar de Beatrixhaven – die nu aansluit bij de Hoekerweg – in de toekomst nog door tot bij de Galjoenweg. Ook de aansluitingen vanaf Kruisdonk en de verbindingsweg Beatrixhaven naar het zuiden moeten nog worden gerealiseerd. Deze verbindingen kunnen pas worden opengesteld na ingebruikname van de tunnel eind 2016.