Laadpalen in Limburg vaak ver weg– Limburg Today – Toeristisch en recreatief nieuws

Maastricht-Aachen Airport
03-10-2022, 12:48
 

Zonnig
15°C
gevoelstemperatuur: 17°C
luchtdruk: 1030 mb
vochtigheid: 76%
windsnelheid: 0 bft SSW
UV-Index: 1
zonsopgang: 07:41
zonsondergang: 19:11
Meer verwachtingen...
 
Autumn 2- 120 x 600
  • Sittardse wijngaarden kun je vanaf nu ontdekken met de zojuist gelanceerde gloednieuwe wijnwandeling langs drie wijngoederen in en rondom Sittard: de nieuwe Route des Vins Sittard.
08-08-2022
Deel dit op:

Laadpalen in Limburg vaak ver weg

MAASTRICHT – Wie elektrisch wil rijden, maar geen eigen laadpaal aan huis heeft moet in Limburg creatief zijn. Openbare laadpunten zijn namelijk vaak relatief ver weg.

Zo bedraagt de afstand tot zo’n laadpaal in de gemeente Voerendaal gemiddeld ruim twintig kilometer. In de gemeenten rondom de grotere Limburgse steden is laden langs de weg daarentegen een stuk beter te doen. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, op basis van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Zonneplan deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. Al met al is Limburg na de drie noordelijke provincies de provincie waar je het verst moet rijden om een publiek laadpunt tegen te komen. De gemiddelde afstand bedraagt 3,4 kilometer. Ter vergelijking: in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht gaat het om minder dan 650 meter. Dat verschil lijkt elektrisch rijden voor Limburgers zonder eigen oprit aanzienlijk minder interessant te maken dan inwoners van de meeste andere provincies.

Laadpaal in Voerendaal verst weg
Met name in de gemeente Voerendaal kun je lang zoeken naar een openbaar laadpunt, met een gemiddelde afstand van 20,6 kilometer. Maar ook in Beesel, Roerdalen, Simpelveld en Maasgouw is de gemiddelde afstand tot zo’n lader meer dan tien kilometer. In de gemeente Maastricht, Heerlen, Venlo en Roermond lijkt laden daarentegen een meer reële optie. De gemiddelde afstand tot een laadpaal is hier gemiddeld 1,2 tot 1,8 kilometer.

Eigen laadpaal buiten de Randstad
De beperkte beschikbaarheid van publieke laadpunten in Limburg maakt een eigen laadpaal aan huis in deze provincie des te interessanter. Temeer omdat Nederlanders buiten de Randstad aanzienlijk vaker een eigen oprit hebben, wat een vereiste is voor een laadpunt aan de muur. In hoeverre Limburg momenteel al voorloopt op het Westen qua privélaadpunten is onbekend. De RVO publiceerde afgelopen maand een rapport waarin het stelt dat het verbeteren van de registratie van publieke laadpunten noodzakelijk is.


Ook in het nieuws


Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Linkedin