MAASTRICHT – Het aanbod op TEFAF Maastricht 2014, ‘s werelds meest toonaangevende kunst- en antiekbeurs, liet zelfs de meest veeleisende verzamelaar en de meest doorgewinterde trofeeënjager watertanden. Dat de bezoekers uit alle hoeken van de wereld kwamen bewijst eens te meer dat de kunstmarkt een mondiale aangelegenheid is.
Verzamelaars uit meer dan 56 landen bezochten de beurs en er werden 375 privé-vluchten geregistreerd op Maastricht- Aachen Airport. Ook musea kwamen in groten getale naar TEFAF Maastricht: vele handelaren noteerden verkopen aan musea en instituten uit de hele wereld, van kleine provinciale musea tot toonaangevende kunstinstellingen. Vanaf het moment dat TEFAF zijn deuren opende voor de voorbezichtiging op donderdag 13 maart wees alles erop dat dit een jaar voor de geschiedenisboeken zou worden. De energie die de start van de beurs kenmerkte, bleef gedurende de hele beursperiode aanhouden en vertaalde zich in vele verkopen. In totaal werd TEFAF 2014 bezocht door meer dan 74.000 mensen.
De nieuwe bestuursvoorzitter van TEFAF, Willem van Roijen, zei het volgende over deze editie van de beurs: “Ik ben heel blij dat TEFAF 2014 voor vele van onze deelnemers zo’n goede beurs is geweest. Onze handelaren vormen het kloppend hart van TEFAF: zij zijn ons verleden en onze toekomst. De beurs is kerngezond, een belangrijk uitgangspunt om weloverwogen aan onze toekomst te bouwen. We zijn ons bewust van de ontwikkelingen in de mondiale kunstmarkt en spelen hierop in, vooral waar het de behoeften van onze exposanten betreft. Ons doel blijft om het beste uit 7.000 jaar kunstgeschiedenis te bieden dat er op dat moment te koop is.”
AXA Art is sinds 2004 als hoofdsponsor aan TEFAF verbonden. “Door de aantrekkingskracht die de beurs heeft op verzamelaars wereldwijd biedt TEFAF ons de kans om dat te doen waar we het beste in zijn – kijken naar kunst, luisteren naar verzamelaars en praten over de zorg voor een verzameling”, aldus Dirk Heinrich, Managing Director van AXA Art. “Het lag voor de hand om de resultaten van ons onderzoek naar kunstverzamelaars te presenteren op TEFAF Maastricht. Dit onderzoek maakt deel uit van onze continue interactie met de kunstwereld.”
Het handhaven van hoge kwaliteitsnormen op TEFAF is cruciaal voor de reputatie van de beurs. Een strenge keuring door onafhankelijke experts is onderdeel van dat proces. “TEFAF blijft vasthouden aan de hoge standaard die we van de beurs kennen. De keuringsprocedure geeft zekerheid dat de getoonde werken correct zijn beschreven. Mede hierdoor blijft TEFAF Maastricht verreweg de beste kunstbeurs ter wereld”, zei Professor Christopher Brown, directeur van het Ashmolean Museum. “Het was wederom een genoegen om deel uit te maken van de keuringscommissie van de beurs.”
TEFAF heeft een hechte band met Maastricht. Zowel de stad als de provincie Limburg steunen de beurs van harte. “De impact van TEFAF op Limburg en Maastricht is enorm”, zegt Theo Bovens, de Commissaris van de Koningin van de provincie Limburg. “Vele bezoekers die hier anders nooit zouden zijn gekomen, hebben deze streek leren kennen dankzij TEFAF. Door de jaren heen zijn zowel de economische als culturele voordelen voor de regio aanzienlijk geweest.”
Inspelend op de groeiende interesse in design, introduceerde de beurs in 2009 met groot succes de sectie TEFAF Design. Dit jaar stond het TEFAF-kunstsymposium, georganiseerd in samenwerking met Architectural Digest France, in het teken van dit specialisme. Onder de titel Addicted to Vintage: Trends in 20thCentury Design keek het symposium naar de redenen achter de explosieve groei van de markt voor design in de afgelopen tien jaar.
Journalist, auteur, designexpert en symposiumdeelnemer Ian Phillips zei: “Het aanbod in de sectie TEFAF Design dit jaar liet zien dat het nog steeds mogelijk is om uitzonderlijke stukken te vinden. De handelaren op de beurs zorgden voor verrassing en opwinding met intelligent ingerichte stands boordevol kwaliteit. Zelfs de best geïnformeerde verzamelaars en de grootste kenners zullen perplex hebben gestaan!”
TEFAF Showcase werd in het leven geroepen om jongere handelaren de kans te geven om eenmalig deel te nemen aan TEFAF. Rutherston & Bandini uit Londen, gespecialiseerd in Japanse kunst, was een van de zes deelnemers aan TEFAF Showcase in 2014. Rosemary Bandini zei het volgende over deze ervaring: “We hebben echt genoten van onze deelname aan TEFAF. Het was ontzettend prettig om nieuwe verzamelaars te ontmoeten, waarvan sommigen ons [Rutherston & Bandini] wel van naam maar niet persoonlijk kenden. Dit was niet alleen een prachtige gelegenheid om te verkopen, maar ook mensen te ontmoeten met bestaande collecties Japanse kunst.”
De sfeer en aankleding op TEFAF zijn wereldberoemd. Dit jaar werd licht-ontwerpster Annet van Egmond van Brand van Egmond uitgenodigd om de kroonluchters voor Restaurant La Concorde en Brasserie Fifth Avenue te ontwerpen. “Er wordt enorm op de details gelet – de juiste verlichting, de kleur van de muren en de architectuur zorgen er samen voor dat elk kunstwerk op de beurs recht wordt gedaan. TEFAF was echt een openbaring voor me.”
De bloemen op TEFAF zijn een geliefd gespreksonderwerp en dat was in 2014 niet anders. Gedurende de beurs werden 33.000 rozen, 67.500 tulpen, 12.000 lentebloemen en 31.000 takken seringen, magnolia’s en andere bloesems, gebruikt voor de presentaties.
Tijdens de voorbezichtiging op donderdag 13 maart consumeerde een recordaantal van meer dan 10.000 gasten 12.600 glazen champagne, 21.420 glazen wijn en meer dan 150.450 gerechtjes.
De volgende editie van TEFAF Maastricht vindt plaats van 13-22 maart 2015 in het MECC te Maastricht.