MAASTRICHT – TEFAF Maastricht, de meest toonaangevende kunst- en antiekbeurs ter wereld, opende op vrijdag 14 maart. Voorafgaand aan de publieksopening vond, onder recordbelangstelling, de meest succesvolle preview uit de geschiedenis van de beurs plaats. Ruim 10.000 privé-verzamelaars en institutionele verzamelaars uit de hele wereld gingen reeds op donderdag 13 maart op zoek naar nieuwe schatten voor hun collecties. De verkopen verliepen vanaf het eerste moment buitengewoon voorspoedig.
Het Metropolitan Museum in New York kocht bij J. Kugel Antiquaires uit Parijs (stand 200) een vergulde struisvogel gemaakt door Marx Weinold en bijbehorende schaal van Johann Mittnacht I, die rond 1690 werd gemaakt in Augsburg. Daniel Crouch Rare Books uit Londen (stand 703) noteerde de verkoop van een belangrijk stel 17de-eeuwse wereldbollen van Willem Blaeu, de grootste die hij ooit gemaakt heeft. Dankzij de vrijgevigheid van een privé-verzamelaar zullen ze te zien zijn in het Rijksmuseum in Amsterdam. “Dit is fantastisch nieuws, de cartografie van Blaeu is een van de 50 canonvensters, verrijkt onze positie als museum voor kunst en geschiedenis en geeft straks, wanneer de globes staan opgesteld, onze 17de-eeuwse opstelling een belangrijke internationale dimensie.” Aldus Wim Pijbes, hoofddirecteur van het Rijksmuseum.
Galerie Kevorkian uit Parijs (stand 244) verkocht een gepolijste aardewerken Kaspische Amlash-pot in de vorm van een hertenbok. Het dateert uit het eerste millennium voor Christus en ging voor een bedrag van circa €110.000 over in handen van een privé-verzamelaar. Bij dezelfde handelaar streden twee musea om een portret van een Safawidische edelman door Shaykh ‘Abbas’. Deze zeldzame 17de-eeuwse miniatuur in inkt, gouache en goud vertoont gemengde invloeden van Perzische en Moghul-kunst. Vanderven Oriental Art uit ‘s-Hertogenbosch (stand 101) meldde dat tijdens de preview een trommelstandaard uit de periode van de Strijdende Staten (475-221 v.Chr.), versierd met drie slangen, werd verkocht aan een Europese verzamelaar. De vraagprijs was €2,5 miljoen. Aronson Antiquairs uit Amsterdam rapporteerde de verkoop van een belangrijke blauw-witte, zevendelige Delftse bloempiramide uit circa 1690. De National Gallery of Victoria, het oudste openbare museum in Australië, telde enkele tienduizenden euro’s neer voor deze hoge tulpenvaas.
Douwes Fine Art uit Amsterdam (stand 338) verkocht het werk Gezicht op Lausanne (circa 1870) van Matthijs Maris (1839-1917) aan het Gemeentemuseum Den Haag. Museumdirecteur Benno Tempel deed geen uitspraak over de prijs maar vertelde wel: “Niemand wist waar dit schilderij was en hier, op TEFAF, vond ik het”. Het doek bevond zich eerder ruim 80 jaar in dezelfde Europese collectie.
The Weiss Gallery uit Londen (stand 350) meldde de verkoop van diverse werken. Ook het gesigneerde olieverfschilderij op paneel Lucretia (circa 1537-1540) door Lucas Cranach de Jongere (1515-1586) kreeg een nieuwe eigenaar, vraagprijs €2 miljoen. Een prachtig klein doek dat Jean-Baptiste-Camille Corot (1796-1875) rond 1826-1827 schilderde, getiteld Ruïnes van het Claudiaanse Aquaduct, Rome, werd ook op de eerste dag verkocht door Daxer & Marschall uit München (stand 337).
Landau Fine Art uit Montreal (stand 416) verkocht ondermeer de bronzen sculptuur Piccolo Cavallo (1950) van de Italiaanse beeldhouwer Mario Marini (1901-1980). Galleri K uit Oslo (stand 713), gespecialiseerd in hedendaagse fotografie, maakte direct na de start van de preview melding van de verkoop van een van de hoogtepunten op de stand – een groot fries bestaande uit vijf afzonderlijke foto’s, elk 140 x 175 cm groot, uit 2005 van het Museo del Prado, Madrid van Thomas Struth.
Het TEFAF-kunstsymposium op vrijdagochtend stond dit jaar in het teken van vintage design. Onder de titel ‘Addicted to Vintage: Trends in 20th Century Design’ trok het een groot aantal belangstellenden, overwegend pers en interior designers. In de design sectie op de beurs verkocht Galerie Ulrich Fiedler uit Berlijn (stand 601) de dag daarvoor al een stoel aan een Duits museum, vraagprijs €350.000. De stoel werd gemaakt in 1902 door Carlo Bugatti voor ‘Le arti decorative internazionale del nuovo secolo’ in Turijn.
TEFAF loopt nog tot en met 23 maart 2014 in het MECC te Maastricht.