MAASTRICHT – Dinsdag 24 september heeft het College van Gedeputeerde Staten de uitgangspunten voor de nieuwe concessie voor openbaar vervoer in Limburg ter vaststelling gestuurd naar Provinciale Staten. De Statencommissie Ruimte, Infrastructuur en Financiën vergadert hierover op 11 oktober 2013. Vervolgens stellen Gedeputeerde Staten de uitgangspunten voor de nieuwe concessie vast op 15 november 2013.
Belangrijk uitgangspunt is dat de vraag van de reiziger centraal staat. Dat wil zeggen dat er rekening wordt gehouden met hoeveel reizigers op welke momenten naar de sociale, culturele en economische bestemmingen in Limburg willen reizen. Daarnaast zullen alle stoptreinverbindingen in Limburg deel uit gaan maken van de concessie.
Verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck: “Belangrijk in de nieuwe concessie is dat we het samen doen, met meer ruimte voor flexibiliteit en maatwerk. De vraag van de reiziger staat daarbij centraal. Uniek in Nederland is dat we straks met de stoptreinverbindingen er bij, alle regionale openbaar vervoer in één hand hebben.”.
Maatschappelijke verkenning
De keuzes die nu zijn gemaakt komen voort uit een brede maatschappelijke verkenning. Afgelopen maanden is met diverse partijen gesproken waaronder de Reizigers Organisatie Limburg, de Vereniging Kleine Kernen Limburg en gemeenten zowel vanuit hun rol als vertegenwoordiger van de inwoners, als vanuit hun verantwoordelijkheid voor het doelgroepenvervoer. Daarnaast heeft een marktconsultatie plaatsgevonden om de uitgangspunten bij diverse vervoerders op haalbaarheid te toetsen.
Aandachtspunten
Om reizigers zorgeloos te kunnen laten rijden wil de Provincie Limburg in deze concessie samen met gemeenten een actieve rol spelen op het gebied van knooppuntenontwikkeling. Dat zijn centrale plekken waar diverse vormen van vervoer samen komen en overgestapt kan worden. Actuele informatie over reistijden speelt daarbij een belangrijke rol.
Een ander belangrijk aspect dat in de concessie vorm krijgt is de verduurzaming van het materieel zoals de wens om ook de treinen van de Maaslijn elektrisch te laten rijden. Voor de bussen wordt gestreefd naar een 0-uitstoot in stedelijke gebieden, te beginnen in Maastricht. Tot slot wordt in de concessie samen met de buitenlandse vervoersautoriteiten gekeken naar kansen om het grensoverschrijdend openbaar vervoer te verbeteren en uit te breiden.
Eén Limburgse concessie
Er is gekozen voor één Limburgse concessie om door middel van schaalvoordelen het Openbaar Vervoer betaalbaar te houden en drempels weg te nemen tussen gebieden en vervoerders. Uitgangspunt daarbij is om het huidige kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer minimaal te handhaven en waar mogelijk te verbeteren. Voor de vervoerders biedt de concessie de mogelijkheid om innovaties uit te werken en te investeren.
Planning
De oude concessie loopt in december 2016 af. De nieuwe concessie dient Europees aanbesteed te worden. Bij de voorbereiding van het ontwerp programma van eisen zullen de eerder geconsulteerde partijen wederom actief worden betrokken. Planning is om in het najaar van 2014 over te kunnen gaan tot gunning van de nieuwe concessie. Hiermee heeft de nieuwe vervoerder twee jaar tijd om de implementatie voor een succesvolle start van bus- en treinvervoer voor te bereiden.