De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland is in oktober van dit jaar verder ingezakt, blijkt uit onderzoek. Het aantal registraties van nieuwe auto’s nam af tot zo’n 30.000, wat neerkomt op een daling van 22% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Over heel 2016 bedraagt de daling zo’n 5 procent.
De daling van de verkoop past in de langjarige trend van afvlakking van de groei van het Nederlandse wagenpark. Nederlanders kopen meer auto’s ter vervanging van een oude auto en kiezen minder vaak voor een tweede auto. Tussen 2000 en 2010 steeg het aantal Nederlanders dat een auto had. In 2000 bedroeg het aantal auto’s per inwoner van 2,5. Dat was in 2010 nog maar 2,1, zo blijkt uit cijfers van de BOVAG. Wat de verkoop van nieuwe auto’s ook geen goed doet, is het feit dat Nederlanders steeds vaker voor een occasion kiezen. Volgens de BOVAG is de verkoop daarvan in 2016 met 5,3 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Met name bij jongeren zijn occasions populair, wat zich vertaalt in een lagere aanschaf van nieuwe auto’s. De verkoop van nieuwe auto’s zakte bij deze groep het hardst in.
Stijgende verkoop occasions
De markt voor occasions doet het, in tegenstelling tot die van nieuwe auto’s, onverminderd goed. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo is er een grote uitstroom van populaire modellen uit de leasemarkt, wat zorgt voor een grote beschikbaarheid van hoogwaardige occasions. Tegelijkertijd komen consumenten steeds makkelijker van hun auto af via verschillende online platforms. Een auto verkopen tegenwoordig is slechts een kwestie van een paar muisklikken geworden en een gratis taxatie.
Subsidieregelingen en bijtelling
Behalve de langjarige trend zijn er ook andere verklaringen voor de ingezette daling van de verkoop van nieuwe auto’s. De heilige koe is een duur beestje en fiscale maatregelen die invloed hebben op de aanschafprijs, het gebruik of de brandstofprijs beïnvloeden ook de cijfers. Zo was 2015 een relatief goed jaar voor de autoverkoop. Veranderende bijtellingsregels maakte dat de verkoop van nieuwe auto’s met name in de laatste maanden van 2015 erg hard ging. Hetzelfde geldt voor dit jaar. De fiscaal voordelige bijtelling voor hybride en zuinige leaseauto’s verandert van respectievelijk 15% en 21% naar 22% voor iedere auto, met uitzondering van volledig elektrische auto’s (4%, net als voorgaande jaren).
NedCar en de Mini
Positief nieuws is er te melden aan het productiefront. Zeker voor wie in Limburg woont. In 2015 is de productie van de BMW Mini in de voormalige NedCar-fabriek goed op stoom gekomen. Maar liefst 30.000 auto’s van dat type rolde in het Limburgse Born van de band. Daarmee is de productie nog niet terug op het niveau van de hoogtijdagen van de Mitsubishi Colt – die in 2007 en 2008 met zo’n 60.000 per jaar geproduceerd werd – maar de verwachting is dat de productie nog verder zal stijgen. Met 30.000 is in ieder geval de productie geëvenaard van het laatste jaar dat in Limburg de Colt van de lopende band rolde.