Limburgers trots op hun carnaval

LANDGRAAF – Het Limburgse vrijetijdsaanbod wordt onder inwoners gemiddeld beoordeeld. Limburg komt niet verder dan de 6e positie in vergelijking met de andere Nederlandse provincies. Op hun carnaval zijn Limburgers echter apetrots. En nog veel trotser dan de Brabanders op hun jaarlijkse volksfeest. Het Limburgse carnaval wordt in eigen provincie zelfs sterker omarmd dan Pinkpop en GaiaZOO, de nummers twee en drie van de Limburgse vrijetijdsector. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Veel lokale overheden steunen evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten. Dit onderzoek laat zien dat deze investeringen ook een groot effect hebben op de populariteit van een provincie. Inwoners voelen zich hierdoor trotser op de provincie en hun woongeluk stijgt. In Limburg is dit vooral zichtbaar voor carnaval en Pinkpop. Niet gek dat ook de provincie deze evenementen ondersteunt.’

Vrijetijdsorganisaties met sterkste draagvlak onder Limburgers in 2024 (+ positie in 2023)
1. Carnaval
2. Pinkpop
3. GaiaZOO
4. Rowwen Hèze
5. Toverland
6. André Rieu op het Vrijthof
7. Amstel Gold Race
8. Kasteeltuinen Arcen
9. SnowWorld
10. Roda JC Kerkrade

Limburg nummer 6 provincie qua vrijetijdsaanbod
Met Pinkpop huisvest Limburg weliswaar het sterkste festivalmerk van Nederland, maar over het geheel krijgt het vrijetijdsaanbod niet meer dan een gemiddelde beoordeling van de bevolking. Limburg komt niet verder dan de 6e positie in vergelijking met de andere Nederlandse provincies.

Beerda: ‘Met name het museumaanbod wordt door Limburgers als karig ervaren. In de top 50 van sterkste vrijetijdsmerken van Limburg staat Kasteeltuinen Arcen het hoogst genoteerd als museale organisatie, op de achtste plaats, gevolgd door het Bonnefanten op plek 18. Vanaf plek 25 volgen het Limburgs Museum (25), Thermenmuseum (30), Natuurhistorisch Museum Maastricht (36) en Museum van Bommel van Dam (43). Om de trots op de eigen provincie een boost te geven, zou het goed zijn als de Limburgse musea meer aandacht krijgen vanuit de overheid.’

Provincies met sterkste vrijetijdsaanbod in 2024 volgens eigen inwoners (+ positie in 2023)
1. (1) Friesland
2. (2) Noord-Holland
3. (3) Groningen
4. (4) Zuid-Holland
5. (6) Drenthe
6. (5) Limburg
7. (9) Zeeland
8. (8) Gelderland
9. (7) Utrecht
10. (10) Noord-Brabant
11. (12) Overijssel
12. (11) Flevoland

Onderzoek onder 191.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 191.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Afbeelding van Couleur via Pixabay

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De meest complete toeristische en recreatieve website van Limburg en de euregio!