Merk Maastricht als magneet voor de hele regio

MAASTRICHT – Maastricht Marketing presenteerde vandaag het herijkte merk Maastricht in Studio Radium. Het digitale brandbook, met daarin een uitgebreide uiteenzetting van alle aspecten van het merk Maastricht, werd officieel gelanceerd door burgemeester Hillenaar. Het herijkte merk is het resultaat van een uitgebreid traject dat Maastricht Marketing het afgelopen jaar doorliep met meer dan 85 stakeholders uit Maastricht en regio.

Breed inzetbaar
In 2022 werd Maastricht uitgeroepen tot tweede stadsmerk van Nederland, na Amsterdam. Een kanttekening daarbij was dat het te eenzijdig geladen is, vanuit toerisme. Om dit sterke merk juist ook in te zetten voor andere sectoren dan toerisme alleen, is Maastricht Marketing met vele stakeholders aan de slag gegaan om het merk breder inhoud te geven. Bij deze herijking stond de volgende vraag centraal: ‘Hoe kunnen we vanuit samenwerking een toekomstbestendig merk bouwen op het bestaande DNA van Maastricht en regio, met een gezonde dosis ambitie en een uitnodiging tot actieve bijdrage van velen?’

Eigen en onderscheidend
Maastricht is een internationaal georiënteerde stad die gekenmerkt wordt door haar geschiedenis, centrale Europese ligging en de joie de vivre van haar inwoners. Het herijkte merk is gebouwd op negen unieke DNA-elementen van stad en regio. Tezamen vormen zij het solide fundament onder het herijkte merk. Maastricht en regio worden gepositioneerd als een plek waar innovatie en carrièrekansen worden gecombineerd met een hoge kwaliteit van leven. Volkomen in balans. Dat is wat deze regio onderscheidend maakt.

Ambitie en intensieve samenwerking
De huidige visies in stad en regio focussen op gezonder worden. De stadsvisie 2040 van Maastricht spreekt over een gezonde stad. Dit is in lijn met de ambities van de provincie die koploper wil zijn bij het innoveren in de zorg. De voorgenomen integratie van Maastricht University en het MUMC+ is ingezet om toenemende problemen in de zorg en andere maatschappelijke uitdagingen gezamenlijk aan te gaan. En de vier Brightlands campussen dragen vanuit hun eigen expertise bij aan de verbetering van de zorgkwaliteit.

Veel activiteiten in het (wetenschappelijk) ecosysteem van deze regio hebben enorme potentie en kwaliteit. De noodzaak om gezonder te worden is daarnaast groot. Daarom is het moon shot ‘Op weg naar een Blue Zone’ gedefinieerd voor Maastricht en regio. Blue Zones zijn afgebakende gebieden waarvan de bevolking een specifieke levensstijl en leefomgeving deelt en waar men meetbaar langer leeft. Een moon shot is als groot(s) en positief denken; het zet aan tot buitengewone prestaties die grenzen kunnen verleggen. Kijkend naar de gemeenschappelijke kenmerken die Blue Zones definiëren zijn er duidelijke overeenkomsten met het DNA van Maastricht en regio.

Het merk is van iedereen
Bij het herijkte merk hoort een brandbook dat is bedoeld om iedereen in Maastricht en regio te inspireren om de verhalen en ambities van de stad mee uit te dragen. “Een destinatiemerk bouw je samen. We geven ondernemers, organisaties en instellingen de tools om de kracht van het merk in te zetten en zo mee te werken aan de toekomst van stad en regio”, aldus Leontien Mees, directeur van Maastricht Marketing.

Bekijk het brandbook hier.

Credits: Hugo Thomassen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De meest complete toeristische en recreatieve website van Limburg en de euregio!