HEERLEN – Het college van burgemeester en wethouders in Heerlen heeft ingestemd met dit krediet en met de bijgestelde begroting voor het project. De gemeenteraad neemt hierover op 29 oktober de definitieve besluiten.
De totale kosten voor het project Maankwartier bedragen circa 160 miljoen euro. Het gemeentelijk aandeel daarvan is in 2012 vastgesteld op 50,5 miljoen euro. In de nieuwe begroting is dat bedrag bijgesteld naar 59,9 miljoen euro, opgebouwd uit subsidies, grondopbrengsten en rentevoordeel. De gemeentelijke bijdrage stijgt daardoor naar 10 miljoen euro; 1,2 miljoen euro méér dan in de vorige begroting.
Van die 1,2 miljoen euro krijgt Maankwartier 8 ton euro terug omdat dat eerder is teruggestort op de rekening van de gemeente. Het gemeentelijk aandeel in Maankwartier komt nu uit op 9,6 miljoen euro. Dat is precies het bedrag waarvan de raad heeft aangegeven maximaal te willen bijdragen aan het project. Om de begroting rond te krijgen vraagt het college daarom 4 ton euro extra aan de gemeenteraad.
Eén van de extra kostenposten gaat over meerwerk aan de ‘plaat’; de plek waar straks het station komt. Eerder bleek al dat het ging om een groot bedrag aan meerkosten, in totaal 8,5 miljoen euro. Oorspronkelijk zou dat bedrag helemaal voor rekening van de gemeente komen. ProRail en de gemeente hebben zich vervolgens maximaal ingespannen om de kosten te verlagen. De bijdrage van de gemeente is daardoor beperkt tot 4,4 miljoen euro.
Hogere kosten
Andere oorzaken voor het stijgen van de kosten zijn toevoegingen aan de oorspronkelijke uitvoering van het project, aanpassen van de inflatiecorrectie, tegenvallers in de uitvoering en de kosten voor de afbouw van het tijdelijke station.
In de nieuwe begroting is bovendien een bedrag van 2,4 miljoen euro extra opgenomen voor het versterken van de projectorganisatie. Dit is nodig omdat de uitvoering van het project ingewikkelder is dan eerst werd aangenomen.
Slimmer uitvoeren en financieren
In de nieuwe begroting is ook te zien dat op onderdelen is bezuinigd. Zo wordt het nieuwe treinstation anders uitgevoerd en vervalt de roltrap naar beneden aan de zuidkant van Maankwartier. Daarnaast probeert de gemeente extra geld binnen te halen via subsidies voor de uitvoering van bepaalde onderdelen van het project, zoals bijvoorbeeld de fietsenstalling.
Roltrappen
Een belangrijke toevoeging aan de begroting zijn de roltrappen, vanaf de perrons naar het bovenliggende station op de ‘plaat’. Normaal gezien geldt daarvoor een minimaal aantal reizigers per dag: 15.000. Heerlen heeft er nu dagelijks 12.000. Met de komst van Maankwartier en het nieuwe station wordt de kans veel groter dat er straks een intercity Amsterdam-Eindhoven-Heerlen-Aken-Keulen komt. Dan zal het aantal reizigers per dag alleen maar groeien. Voor de gemeente is dat reden genoeg om nu al te kiezen voor aanleg van de roltrappen.