Duits-Nederlandse samenwerking voor grensoverschrijdend openbaar vervoer

spoor

MAASTRICHT – Goede grensoverschrijdende spoorverbindingen zijn belangrijk voor een excellent leef- en vestigingsklimaat. Daar waren de heren Udo Schiefner (lid van de Deutsche Bundestag) en gedeputeerde Patrick van der Broeck het snel over eens. Tijdens een ontmoeting in Berlijn zijn belangrijke stappen gezet voor een verbeterende samenwerking bij grensoverschrijdende treinverbindingen.

Snel internationaal spoornetwerk
Tijdens het topoverleg werd gesproken over de verbeteringen van de grensoverschrijdende treinverbindingen waaronder de intercityverbindingen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven en Keulen-Aken-Heerlen-Eindhoven. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck, (onder meer verantwoordelijk voor openbaar vervoer) zijn beide landen nu onvoldoende aangehaakt op het snelle internationale spoornetwerk. “Met het verbeteren van de grensoverschrijdende treinverbindingen verbeteren de reismogelijkheden tussen Limburg, Nord Rhein Westfalen en de rest van Europa aanzienlijk”, aldus de gedeputeerde. Udo Schiefner, lid van de Deutsche Bundestag vult aan: “Duitse, Belgische, Nederlandse en Franse inwoners en bedrijven kunnen beter profiteren van talloze mogelijkheden voor grensoverschrijdend ondernemen, studeren en recreëren als er nieuwe grensoverschrijdende treinverbindingen worden toegevoegd.”

Omvangrijkste economische regio
Er is een grote markt voor een directe snelle treinverbinding tussen Düsseldorf-Eindhoven en Keulen-Eindhoven (via Aken en Heerlen). De afspraken zijn een extra steun in de rug van gedeputeerde Patrick van der Broeck die ijvert voor betere grensoverschrijdende spoorverbindingen. Eerder deze maand ontving hij al Europese subsidie voor een onderzoek naar nieuwe intercityverbindingen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven en Keulen-Aken-Heerlen-Eindhoven en de treinverbindingen Brussel-Leuven-Luik-Maastricht en Antwerpen-Hamont-Weert. Verbetering van deze vier spoorverbindingen zijn nodig om de driehoek De Randstad, de Vlaamse Ruit en Rhein-Rhur uit te laten groeien tot de omvangrijkste economische regio in ons deel van Europa. In het najaar van 2015 verwacht de Provincie meer duidelijkheid over het wel of niet toekennen van deze subsidie.

Spoorverbinding Düsseldorf-Venlo-Eindhoven
Het verbeteren van de spoorverbinding tussen Düsseldorf en Eindhoven is in het gesprek het meest aan bod gekomen. Hierbij is voornamelijk stilgestaan bij de aanleg van een tweede spoorlijn op het traject tussen Kaldenkerken en Dulken. Schiefner en Van der Broeck onderstrepen het verbeteren van het de treinverbinding voor personenvervoer, maar een belangrijk aandachtspunt is de inpassing in de woonomgeving en het geluid. Een belangrijk aandachtspunt hierbij de optie dat deze verbinding ook belangrijk is voor het goederenvervoer dat tot veel weerstand leidt in de regio. Zowel Schiefner als Van der Broeck pleiten voor het gezamenlijk optrekken in het verbeteren van de internationale treinverbindingen om te komen tot een gedragen oplossing voor zowel de omgeving, de vervoerders als de reizigers waarbij de kosten niet uit het oog mag worden verloren.

Grensoverschrijdende samenwerking
Aan zowel Duitse als Nederlandse zijde wordt nu gewerkt om tot betere samenwerking te komen op het gebied van benodigde infrastructuur, de veiligheidssystemen, de sociale veiligheid, de frequentie van dienstregeling, de vorm van treinkaartjesverkoop en het benodigde treinmaterieel. De grensoverschrijdende treinverbindingen worden opgenomen in het Bundesverkehrswegeplan. Dit plan is een verkeers- en vervoersplan voor Duitsland waarbij ook inzicht wordt geboden in de kosten en de planning. Eind 2015 wordt het plan aangeboden aan het Duitse parlement.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De meest complete toeristische en recreatieve website van Limburg en de euregio!