HEERLEN – Vandaag hebben gedeputeerde Eric Geurts (Mobiliteit en Verkeer), wethouder Nico Aarts (gemeente Heerlen), wethouder Jo Bok (gemeente Kerkrade), Marcel Philipp (Oberbürgermeister Stadt Aachen), Helmut Etschenberg (Städteregionsrat) en Christoph von den Driesch (Bürgermeister Stadt Herzogenrath) de handen ineen geslagen om gezamenlijk de haalbaarheid van een snelfietsroute tussen Aken en Parkstad te onderzoeken. Momenteel wordt een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor een nieuwe grensoverschrijdende snelfietsroute van Aken naar Herzogenrath, Kerkrade en Heerlen.
Zowel aan de Duitse als aan de Nederlandse zijde wordt gewerkt aan de haalbaarheidsstudie, die verschillende varianten van de snelfietsroute gaat onderzoeken. Naar verwachting zijn medio volgend jaar de resultaten van de studie bekend en zullen deze worden gepresenteerd aan de inwoners van beide gebieden.
Provincie Limburg streeft naar een provinciaal snelfietsroutenetwerk, waardoor de grotere steden met elkaar worden verbonden. Recent is het Provinciaal beleidsplan Fiets vastgesteld waarin deze ambitie is opgenomen. Binnen de provincie wordt momenteel gewerkt aan meerdere haalbaarheidsonderzoeken, waar mogelijk in samenwerking met aangrenzende gebieden.
Gedeputeerde Geurts: “De fiets krijgt steeds meer een rol als economische en toeristische aanjager in de regio. Met de vele innovatieve ontwikkelingen zijn langere afstanden goed met de fiets af te leggen en krijgt de fiets, en vooral de e-bike, een steeds betere concurrentiepositie ten opzichte van de auto. Fietsen wordt makkelijker, leuker, eenvoudiger en sneller. De fiets is hiermee een volwaardig en tegelijkertijd zeer duurzaam alternatief aan het worden voor de auto. Deze grensoverschrijdende haalbaarheidsstudie kan in de regio Aken een meerwaarde bieden om de oponthoud rondom de regio Aken te verminderen.”
Wethouder Aarts: “Parkstad Limburg heeft de ambitie om tegen 2020 het fietsgebruik met 40% te laten stijgen ten opzichte van 2008. Mede door middel van goede, snelle verbindingen (zoals de aanleg van deze snelfietsroute) wordt getracht deze ambitie te realiseren. Het grensoverschrijdend karakter van deze route maakt deze verbinding net iets specialer en kan een extra stimulans bieden in de ambitie naar meer fietsgebruik.”
Met nieuwe ontwikkelingen zoals de e-bike en de ‘speed pedelec’ (fiets die 45km per uur kan) zijn langere afstanden per fiets acceptabel en de concurrentiepositie ten opzichte van de auto groeit dan ook op afstanden tot 20 km. Naast woon-werk en school-thuis routes wordt steeds meer aandacht besteed aan het recreatief fietsverkeer. Ook bij deze snelfietsroute zal hier aandacht aan besteed worden, bijvoorbeeld door een mogelijke koppeling met de Vennbahnroute*.
*De Vennbahnroute is een grensoverschrijdend fietspad van 125 km over een voormalige spoorbaan van het Duitse Aken door de Eifel en de Ardennen naar het Luxemburgse Troisvierges.
Voor meer informatie over de snelfietsroute tussen Aken, Herzogenrath, Kerkrade en Heerlen zie www.radschnellweg-euregio.de.