Stijgend bezoekersaantal voor het SCHUCNK* museum in 2014

HEERLEN – SCHUNCK* verwelkomde in 2014, 75% meer bezoekers dan in 2013. SCHUCNK* wist het museum-bezoekersaantal van 15.000 in 2013 naar 24.631 op te hogen. Vooral de tentoonstellingen van David Bade, Hadassah Emmerich, Marit Törnqvist en Mark Volger wisten veel geïnteresseerden naar het Glaspaleis te bewegen. Ook de educatieve omlijsting bij elke van de museale programmaonderdelen zorgen ervoor dat de tentoonstellingen zich beter konden presenteren onder meer diverse doelgroepen.

Opvallend is dat 3 van de 4 ‘kaskrakers’ van 2014 projecten zijn die geworteld zijn in de Parkstad samenleving:

David Bade-Tekent heerlen onder de tafel. David Bade en SCHUNCK* zijn een samenwerking waarin Bade zijn hele leven met regelmaat terukkomt om ‘Heerlen’ te tekenen. Het resultaat van David Bade tekent Heerlen onder de tafel #1 en #2 visualiseert de stadsbewoners en hun verhalen.

Hadassah Emmerich-CORPOREAL onderzocht de lokale identiteit en historie van de regio Zuid-Limburg, resulterend in een nieuwe serie van werken die in het voorjaar van 2014 op haar solotentoonstelling CORPOREAL bij SCHUNCK*. SCHUNCK* heeft onlangs het werk Mastermind van de kunstenares Hadassah Emmerich verworven dat sinds december 2014 in de hal van het raadhuis van de gemeente Heerlen te zien is.

Marc Volger-Ik verzamel bracht verzamelingen van particulieren uit Parkstad – en daarbuiten – samen in een Gesamtkunstwerk dat raakte aan de harten van alle Parkstedelingen.

Marit Törnqvist – Het feest der verbeelding (tot 11 januari 2015 nog te bezoeken op de eerste etage van het SCHUNCK* glaspaleis) Toonde schetsen, tekeningen en ideeën rondom de illustraties van een aantal beroemde boeken van Astrid Lindgren.

In 2015 zal SCHUNCK* haar programma voor, en door Parkstad blijven uitbouwen en komt SCHUNCK* met een prachtig programma dat veelvuldig raakt aan de het jaar van de Mijnen (M2015) en het gezamenlijke mijnverleden. Vanaf maart is de tentoonstelling Oét d’r sjtub te zien: een groepsexpositie van hedendaagse kunstenaars uit de 3e generatie mijnwerkers over de toekomst en het verleden van de mijnen. In het trappenhuis van het Glaspaleis krijgt het mijnverleden een plek door de muurschildering van de Marokkaanse kunstenares Wafae Ahalouch el Keriasti. Ook de terugkerende kunstprojecten in SCHUNCK* zoals Aad de Haas en David Bade staan in 2015 in het teken van de mijnen.

Een bijzondere samenwerking in de M2015 programmering is tot stand gekomen voor het project Mijnshop&Mijncollectie. In dit project werkt SCHUNCK* samen met Fashionclash en Honderdprocent Heerlen. Voor de tentoonstelling Sandberg, in het najaar van 2015, onderzoekt SCHUNCK* samen met het Stedelijk Museum Amsterdam de rol die museumman Willem Sandberg (1897-1984) en het Stedelijk speelden in het culturele leven en de collectie schilderkunst in Heerlen. En in 2015 wordt het startschot gegeven aan een langlopend project waarbij het Deense kunstenaarscollectief Superflex samen met SCHUNCK* en bewoners van Heerlen op zoek naar de toekomst van een historische mijnkolonie.

SCHUNCK* lanceert nieuwe website
SCHUNCK* presenteert een compleet nieuwe website waarin gebruikers eenvoudig visueel door de verschillende disciplines en het aanbod van SCHUNCK* kunnen navigeren. Gebruikers met een account kunnen de aangeboden informatie geheel naar eigen wens instellen. Ook heeft de nieuwe site een reeks aan fijne hulpmiddelen zoals het berekenen van actuele prijzen van tentoonstellingen of de muziek- en danslessen met de daarop geldende kortingen.

“Wij hebben met deze nieuwe website gehoor gegeven aan de geluiden van onze bezoekers die de oude website als ontoegankelijk en gebruiksonvriendelijk ervoeren. Ze oogt vriendelijker en de gebruiker vindt veel eenvoudiger de gewenste informatie. Daarbij zijn wij een multidisciplinaire culturele instelling met een érg diverse gebruikersgroep waaronder ook een groep laaggeletterden. De oude website, die grotendeels uit woorden bestond, voldeed zeker niet voor alle gebruikers.”, aldus de coördinator Marketing en Communicatie, Prisca Niël.

De nieuwe website van SCHUNCK* heeft alle mogelijkheden om jarenlang mee te kunnen en telkens mee te kunnen groeien met de wensen van de gebruikers. “Middels gebruikerstesten achterhaalden we de grootste struikelblokken van onze website-gebruikers. Daarbij vroegen we een tweede testpanel naar de gebruiksvriendelijkheid en de verdere wensen van de nieuwe website. In de nabije planning staat de toevoeging van online ticketverkoop, een webshop, en een pers-toegang. Komend jaar gaan we kijken naar de wens van onze gebruikers om per ingelogde gebruiker bijzondere pagina’s toegankelijk te maken zoals e-muzieklessen, foto’s van een bezocht evenement, virtuele rondleidingen, etc.”, aldus Niël.

WebsiteSCHUNCK

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De meest complete toeristische en recreatieve website van Limburg en de euregio!