LANDGRAAF – Met de OV-chipkaart is er één nationaal elektronisch openbaar vervoerbewijs. Iets dat uniek is in de wereld. In het NOVB (Nationaal OV-Beraad) werken overheden en vervoerders met advies van de consumentenorganisaties samen aan verbeteringen die niet individueel te realiseren zijn, omdat het om vraagstukken gaat die landelijk of concessie-overstijgend zijn. Doel is om de OV-reiziger snel, betrouwbaar, veilig, en met gemak en comfort van deur-tot-deur te laten reizen.
In Nederland is het regionale openbaar vervoer gedecentraliseerd. Er is sprake van marktwerking en tariefvrijheid. Daardoor is regionaal maatwerk voor de reiziger mogelijk. Vervoerders en overheden kunnen de diensten en producten gericht aanbieden. Het betekent ook dat er landelijk verschillen zijn ontstaan, bijvoorbeeld in de prijs van een treinreis. Op de OV-chipkaart zijn deze prijsverschillen merkbaar: daar zijn de prijzen die de verschillende spoorvervoerders hanteren doorgevoerd. Op de papieren treinkaartjes is dat nog niet gebeurd, omdat dit zou betekenen dat de korting die reizigers nu vanaf een bepaalde reisafstand krijgen zou komen te vervallen bij een overstap naar een andere vervoerder. Een ongewenst effect.
Om dit te voorkomen hebben de vervoerders gezamenlijk gezocht naar een landelijke oplossing. In het NOVB is de afspraak gemaakt dat er een landelijke lange-afstandskorting komt, die over de grenzen van de vervoerders heen geldt. Hoe langer de reis, hoe meer korting. Een mooi resultaat, waar alle partijen zich voor ingespannen hebben.
Wat betekent dit voor de reiziger?
Vanaf 2 april 2014 worden de regionale tarieven alsnog doorgevoerd op de papieren treinkaartjes, inclusief de lange-afstandskorting. Voor een groot aantal van de treinreizigers verandert er hierdoor niets. Een deel van de reizigers die een gedeelte of de totale treinreis aflegt met Arriva, Breng, Syntus, de Valleilijn, Vechtdallijnen of Veolia is iets duurder uit. Een ander deel echter iets goedkoper. Voor reizigers die door deze verandering toch nog een aanzienlijk prijseffect ondervinden, komt een tegemoetkoming.
Op die routes waar met meerdere treinvervoerders kan worden gereisd, kan de reiziger bij de NS-kaartautomaat een routekeuze maken. Zo kan de reiziger kiezen voor de goedkoopste of bijvoorbeeld snelste route. Ook de ‘vrije routekeuze’ blijft. Hiermee hoeft de reiziger vooraf niet te kiezen, maar kan op het laatste moment nog beslissen welke trein, route en vervoerder het wordt.
Omdat de lange-afstandskorting in werking treedt vanaf 40 kilometer en de prijzen per vervoerder kunnen verschillen, kan er op enkeltjes een prijsverschil ontstaan tussen heen- en terugreis. De reisplanners op 9292.nl en op ns.nl laten vanaf 2 april a.s. zien wat de routekeuzes en prijzen zijn.
Lange-afstandskorting op de OV-chipkaart
In de zomer van 2014 krijgen alle treinreizigers het voordeel van de lange-afstandskorting. In het NOVB is afgesproken dat die korting dan ook landelijk wordt doorgevoerd op de OV-chipkaart. Hiermee behoort het verschijnsel dat de prijs van een reis afhankelijk is van de keuze van het vervoerbewijs tot het verleden. Kort daarna wordt het papieren treinkaartje vervangen door een kaartje met chip.
Communicatie en voorlichting
Er komt een gezamenlijke campagne om reizigers te informeren over deze wijziging. Omdat de situatie per regio verschillend is (Provincies en Stadsregio’s stellen de tarieven vast), zorgen regionale overheden en vervoerders ervoor dat reizigers goed en tijdig geïnformeerd worden over de veranderingen in de eigen regio. De campagne start op 5 maart a.s.
Gerelateerde berichten:
- Opera Zuid ontvangt alsnog positief advies op herziene beleidsplan 2017-2020
- Nieuwsdruk Limburg vanavond plat, morgen geen regionale krant
- Nieuwsdruk Limburg vanavond plat, morgen geen regionale kranten
- Op de Hej winnaar regionale publieksprijs HEERLIJK10Daagse
- Regionale samenwerking inzameling en verwerking textiel
- Volgende week opnieuw grote kans op regionale hittegolf
- Bilderberg Kasteel Vaalsbroek in de prijzen
- Nieuwe prijzen Sittardse Kènjeroptoch