Cuypershuis verrast door schenking van twee glasnegatieven

ROERMOND – Pierre Cuypers, de achterkleinzoon van architect Pierre Cuypers (1827-1921), is erg betrokken bij het Cuypershuis en de crowdfunding-campagne Breng Cuypers in beeld!. In de campagnefilm roept hij iedereen op een financiële bijdrage te geven voor het behoud van de collectie van 800 glasnegatieven. Om zo informatie toegankelijk te maken voor iedereen die meer wil weten over het leven en werk van architect Pierre Cuypers.

Voor achterkleinzoon Cuypers was deze campagne ook aanleiding om te gaan zoeken in het privé-archief. Hier vond hij twee glasnegatieven die een interessante toevoeging vormen voor de collectie van het Cuypershuis. De glasnegatieven zijn waarschijnlijk vanwege hun onderwerp bij de familie terechtgekomen. Pierre Cuypers vindt het belangrijk dat alle glasnegatieven bij elkaar blijven. Tijdens de opening van de tentoonstelling Cuypers’ glasnegatieven schonk hij deze dan ook belangeloos aan het Cuypershuis.

Aanvulling van beeldarchief Cuypershuis
Het eerste glasnegatief toont architect Pierre Cuypers en Joseph, Pierre junior, Michel en Charles (de vader van achterkleinzoon Pierre) Cuypers gezellig zittend in een hoekje van de Cuyperszaal, achter een tafel met boek. De tweede toont een dame bij een bloemenzuil. Volgens achterkleinzoon Pierre Cuypers gaat het hier om zijn oma Delphine Povel, de echtgenote van Joseph Cuypers.
De negatieven zijn een belangrijke aanvulling op het beeldarchief dat in het bezit is van het Cuypershuis. Het eerste negatief geeft aan dat er in de Cuyperszaal een reeks foto’s van de familie is gemaakt. In de vaste presentatie is namelijk een soortgelijke foto te zien. Daarnaast geven ze een inkijkje in het leven van de familie Cuypers.

In de loop van februari zal het Cuypershuis deze schenking, samen met familiefoto’s uit het beeldarchief, tentoonstellen voor het publiek.

Een schat aan informatie, beschikbaar voor iedereen!
De collectie glasnegatieven vormt een belangrijk bewijs van Cuypers’ vooruitstrevende aanpak. Zijn leven lang heeft hij nieuwe technieken gebruikt en innovaties ingezet om zijn bedrijf zo optimaal mogelijk te laten functioneren.
Met de tentoonstelling Cuypers’ glasnegatieven en de bijbehorende campagne Breng Cuypers in beeld! wordt geprobeerd bezoekers en geïnteresseerden ervan te overtuigen dat het restaureren en digitaliseren van de glasnegatieven essentieel is. Ook wordt crowdfunding ingezet om dit financieel mogelijk te maken.

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
De meest complete toeristische en recreatieve website van Limburg en de euregio!
0
Laat een reactie achter of start een discussie!x