LANDGRAAF – De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het tweede kwartaal van 2015 met 2 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Dit is de grootste stijging in 4,5 jaar tijd. Vooral de omzet van hotels en restaurants nam toe. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen in de horeca, steeg met 1,6 procent. Dit maakt CBS bekend.
Hotels boeken grootste stijging
Met 2,7 procent steeg de omzet van hotels het sterkst. In het tweede kwartaal ontvingen hotels zowel meer toeristen als zakelijke gasten. De omzet van restaurants steeg met 2,3 procent in vergelijking met een kwartaal eerder. Verder noteerden snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, een omzettoename van 1,4 procent. Cafés ten slotte zetten in het tweede kwartaal 1,4 procent meer om, ook het aantal verkochte consumpties nam weer toe. Cafés kampten sinds de crisis vrijwel onafgebroken met teruglopende verkopen.
De omzettoename in de horeca was vooral het gevolg van meer verkochte consumpties en overnachtingen. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.
Ruim 6 procent meer omzet voor horeca dan een jaar eerder
De horeca heeft ruim 6 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2014. Alle branches realiseerden een hogere omzet. Restaurants boekten met 8,6 procent de hoogste groei. Hotels en snackbars noteerden een omzetstijging van ruim 5 procent. Cafés realiseerden 2,8 procent omzetgroei, dat was grotendeels toe te schrijven aan hogere prijzen. Cafés rekenden 2 procent meer voor hun consumpties dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeca 1 procent hoger dan een jaar eerder.
Gerelateerde berichten:
- Koudste zomerdag sinds 1975
- Warmste nacht sinds 1906 in Maastricht
- Warmste 18 oktober sinds 1921
- CBS: 2014 beste horecajaar sinds 2008
- Warmste julidag sinds 1901 in Maastricht
- Warmste 25 januari sinds de metingen
- Jongvolwassenen en jonge gezinnen sinds corona verslingerd aan kamperen
- Grootste springkussen ter wereld komt wederom naar Geleen