LANDGRAAF – Vanaf 9 december zet NS meer Intercity’s in tussen Limburg en de Randstad; twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Maastricht en twee Intercity’s per uur tussen Schiphol en Heerlen. Dit is een resultaat van overleg tussen de Provincie Limburg, Parkstad Limburg, de gemeente Heerlen en NS over de nieuwe dienstregeling, die op 9 december in gaat.
In de nieuwe dienstregeling blijven de twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Maastricht rijden, maar worden deze niet langer gecombineerd met de Intercity uit Heerlen. De reistijd wordt verkort en de aansluitingen op stoptreinen verbeterd. Na de avondspits, vanaf 19.00 uur, rijden er ieder uur twee Intercity’s tussen Heerlen en Sittard waarvan er één aansluit op de Intercity naar of vanuit Alkmaar. De aansluiting op de Spinters wordt met deze aanpassing ook verbeterd. De frequentie waarmee de sprinters op dit traject rijden blijft gelijk aan de huidige dienstregeling.
Regiodirecteur NS Jeroen Alting von Geusau: “Ik ben blij dat we samen met de Provincie en Parkstad een oplossing hebben gevonden die het beste is voor de reiziger. Limburg heeft nu vier keer per uur een Intercityverbinding met Brabant en de Randstad. Ook de rechtstreekse Intercityverbinding tussen Heerlen en Schiphol verkort de reistijd en vergroot de bereikbaarheid.”
Gedeputeerde mobiliteit Patrick van der Broeck: “De hogere frequentie aan treinen past prima in onze ambitie om Limburg zo goed mogelijk bereikbaar te maken, dat geldt zowel voor onze verbinding met de randstad, maar zeker ook met de ons omringende regio over de grens. Met een dichtbij gelegen achterland van vele miljoenen euregiogenoten streven wij ook naar snelle internationale treinverbindingen naar Aken, Luik en Düsseldorf. De hogere frequentie in de verbinding naar de randstad is dan ook een mooie stap om de bereibaarheid van Limburg te vergroten.”
Voorzitter Parkstad Limburg Gerrit van Vegchel: ‘Met de directe intercityverbinding tussen Schiphol en Heerlen wordt de centrumfunctie van Heerlen voor Parkstad nogmaals benadrukt en de IC-status van Heerlen bevestigd. Parkstad wordt met de nieuwe dienstregeling beter bereikbaar, vooral als de Intercity eind 2013 doorrijdt naar Aken. En dat willen we graag’.
Gerelateerde berichten:
- Minder intercity’s tussen Weert en Eindhoven
- Grote vertragingen treinen richting Randstad
- Start voorloopbedrijf Intercity Heerlen-Aken dichterbij
- Minder intercity’s tijdens winterdienstregeling
- Campagne “Limburg zet je fietshelm op!”
- Startdocument Meer Maas Meer Venlo ondertekend
- Minder treinen door werkzaamheden tussen Eindhoven en Limburg
- Nieuwe samenwerking tussen provinciale popkoepel Pop in Limburg, Grote Prijs van Nederland en Sena Performers