Limburg weer populairste provincie van Nederland

LANDGRAAF – De Veluwe is onder de Nederlandse bevolking de meest gewaardeerde streek. Amsterdam blijft de favoriete Nederlandse stad en Limburg is onder de provincies het sterkste merk. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 11000 Nederlanders. De uitkomsten van dit onderzoek zullen, net als in 2011, worden gepresenteerd op het Nationaal Congres Citymarketing (NCC13) op maandag 17 juni a.s. in Rotterdam. Lees hier meer details over het Steden & Streken Merkenonderzoek.

Landelijke gebieden scoren goed
De Veluwe heeft deze ijzersterke positie te danken aan de vele mogelijkheden om er van de natuur te kunnen genieten. Van de ruim 500 onderzochte streken heeft de Veluwe het meest te bieden voor dagtoeristen die willen fietsen of wandelen. Ook Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied zijn bijzonder populair. ‘Ondanks dat winkelen de favoriete hobby van de gemiddelde Nederlander is, blijft de natuur toch het meest trekken als men met familie, vrienden of partner wil ontspannen. Ook stadsinwoners hebben de natuur nodig om tot rust te komen’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Ranglijst van steden, provincies en streken met de sterkste reputatie

Top-10 steden in 2013 (+ positie in 2011)
1.(1) Amsterdam
2.(2) Maastricht
3.(3) Utrecht
4.(6) Rotterdam
5.(4) Den Haag
6.(5) ‘s-Hertogenbosch
7.(7) Groningen
8.(11) Breda
9.(10) Nijmegen
10.(8) Arnhem

Top-10 provincies in 2013 (+ positie in 2011)
1.(1) Limburg
2.(2) Noord-Brabant
3.(4) Gelderland
4.(3) Noord-Holland
5.(5) Zuid-Holland
6.(6) Utrecht
7.(8) Drenthe
8.(7) Zeeland
9.(10) Overijssel
10.(9) Friesland

Top-10 streken in 2013 (+ positie in 2011)
1.(1) Veluwe
2.(2) Zuid-Limburg
3.(3) Texel
4.(5) Waddenzeegebied
5.(4) Randstad
6.(10) Twente
7.(6) Terschelling
8.(9) Achterhoek
9.(7) Betuwe
10.(8) Biesbosch

Onderzoek onder 11000 respondenten
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is in samenwerking met de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Voor het onderzoek zijn 11000 respondenten ondervraagd. Met het onderzoek zijn de merkkracht en het imago gemeten van de 30 grootste gemeenten (G30), alle provincies en alle streken. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.

De meest complete toeristische en recreatieve website van Limburg en de euregio!