LANDGRAAF – Mannen stappen vaker dan vrouwen op de fiets om naar de sportclub te gaan en vrouwen nemen vaker dan mannen de fiets om te gaan winkelen. Ook gebruiken vrouwen vaker dan mannen de fiets om personen, vooral kinderen, te halen en brengen. Dat blijkt uit een studie van het RIVM in samenwerking met verschillende organisaties, die is gepubliceerd in het vakblad PLOS ONE.
Als de overheid voor korte afstanden mensen uit de auto en op de fiets wil krijgen, is het nodig om verschillende groepen verschillend te benaderen. Beleid kan het beste worden gericht op groepen die het minst gebruik maken van de fiets voor korte afstanden. Dit zijn bijvoorbeeld mannen die personen halen en brengen, mensen tussen de 25 en 44 jaar en mensen met een lagere opleiding.
Auto als statussymbool
Mensen met een hogere opleiding zijn eerder geneigd om op de fiets te stappen dan mensen met een lagere opleiding. Dat zie je vooral terug in het woon-werk verkeer. Dit komt mogelijk doordat mensen met een lagere opleiding de auto meer zien als een statussymbool dan hoger opgeleiden.
Fysieke inactiviteit groot gezondheidsprobleem
Fysieke inactiviteit is één van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse wereld. Er is veel gezondheidswinst te behalen met het stimuleren van actieve vormen van transport, zoals fietsen en wandelen. Dit komt doordat transport een onderdeel is van het dagelijks leven en gebruikt wordt om naar het werk te gaan, voor huishoudelijke doeleinden en voor vrije tijdsbesteding.
Gerelateerde berichten:
- Limburgers hebben vaker kans op hart- en vaatziekten
- Venlose jeugd vaker lid van sportvereniging
- Vogels zoeken de tuin weer vaker op
- Koeien vaker in de wei leidt tot lagere ammoniakuitstoot
- IkSwitch.nu campagne moedigt aan om vaker de fiets te pakken
- Vrouwen en kerststress
- Nieuwe gastheren en -vrouwen van De Groote Peel ontvangen certificaat
- 22 Limburgse winkels in finale ‘Gezelligste Winkel van Nederland’