Jan Smeets en ANWB praten over verkeersveiligheid

GELEEN – In het kader van de actie de verkeersvriendelijkheid voor de fietsers te bevorderen sprak de ANWB met Mister Pinkpop Jan Smeets.

Hij is een enthousiast fietser, Mister Pinkpop Jan Smeets. Naast zijn werkzaamheden als directeur van Nederlands grootste popfestival, trekt hij er graag op uit. Op de fiets. En al zijn dat slechts schaarse momenten – Jan Smeets leeft Pinkpop – het neemt niet weg dat hij het fietslandschap van Zuid-Nederland als geen ander kent. En als geen ander daarover een mening heeft.

De knelpunten die Smeets signaleert als het gaat om gevaarlijke situaties voor de recreërende fietser in Zuid-Limburg, zijn volgens hem vooral het gevolg van een wederzijdse intolerantie tussen automobilist en fietser. “Er is geen begrip tussen beide weggebruikers. De fietser voelt zich bedreigd door de automobilist op de te smalle wegen, de automobilist vindt dat de fietser daar teveel ruimte opeist. Ergernissen van beide kanten die risicovolle situaties opleveren. Of erger…”, aldus Jan, die in zijn eigen dorp ongeveer een jaar geleden een ongeluk meemaakte waarbij een fietsende scholiere overleed nadat zij aangereden werd door een vrachtwagen.

Een structurele oplossing voor een fietsveilig Zuid-Limburg heeft hij al in de jaren ’80 aangekaart bij de Provinciale Staten: “Leg fietswegen aan, maak mooie toeristische routes van 50 of 100 km exclusief voor fietsers. Momenteel wordt fietsen op allerlei manieren in Limburg gepromoot, fietsverenigingen leggen velodrooms aan om de jeugd tot fietsen te bewegen. Ook op ons Pinkpopterrein worden fietstrainingen voor de jeugd georganiseerd. Een goed initiatief deze fietsveilige circuits, maar waarom dan niet de openbare weg beter toegesneden voor fietsers? Zowel in bestrating, routing als regelgeving. Van hogerhand wordt bewegen, dus ook fietsen, gepromoot als het gaat om bijvoorbeeld het voorkomen van obesitas. Als we beweging en gezondheid allemaal zo belangrijk vinden, dan is het toch een logische consequentie dat we de fietser ook beter – en veiliger – faciliteren”?

Smeets merkt tenslotte op dat waar asfalt wordt gelegd, wordt gefietst. Langs deze geasfalteerde wegen worden ook bomen geplant. Erg mooi, maar deze bomen worden groot en het is een kwestie van tijd voordat de wortels het wegdek omhoog duwen en er scheuren in het wegdek ontstaan. Het wegdek wordt hierdoor slecht en gevaarlijk voor de fietser.

De ANWB roept alle fietsers op de verkeersvriendelijkheid te onderschrijven door vanuit persoonlijke ervaringen knelpunten in ons fiets- en wandelgebied met de ANWB te delen. Zie hiervoor: www.anwb.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
De meest complete toeristische en recreatieve website van Limburg en de euregio!
0
Laat een reactie achter of start een discussie!x